بررسی معماری پارسه و ایران در مجله فرانسوی "ژئوهیستوری"


پانورامای معماری پارسه در مجله فرانسوی "ژئوهیستوری"


مجله فرانسوی "ژئوهیستوری" شماره اکتبر و نوامبر 2017 (مهر و آبان 1396) خود را به ایران اختصاص داده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، شماره اکتبر و نوامبر ۲۰۱۷ مجله "ژئوهیستوری" (GEOHISTOIRE) تاریخ تمدن ایران از هخامنشیان تا عصر حاضر را مرور می‌کند.

مجله با بخش "پانوراما" آغاز می‌شود؛ اینکه پارسه چه چیزهایی درمدت سه‌هزار سال به ما داده است؟ فلات ایران موفقیت‌های امپراتوری‌های باشکوهی را به چشم دیده است. علم، هنر، معماری و… شکوه‌ و جلالی که تا دنیای غرب هم پیش رفت.

در بخش "از پارسه تا ایران"، ۲۵۰۰ سال تاریخ کشورمان در قالب نقشه‌هایی معرفی و تغییرات سرزمین ایران از اولین امپراتوری بزرگ جهان تا جمهوری اسلامی در پنج مرحله بررسی می‌شوند.

این مجله در ادامه، معماری پرسپولیس را بررسی می‌کند و می‌نویسد که این پایتخت تشریفات هخامنشیان در ۵۲۱ پیش‌ از میلاد ساخته شد. داریوش می‌خواست پرسپولیس را نماد ابرقدرتیِ امپراتوری پارسه کند و تقریباً هم موفق شد. البته تا قبل‌ از آنکه اسکندر مقدونی آن را به خاکستر تبدیل کند.

ژئوهیستوری، پیش‌از جلو رفتن در تاریخ، نگاهی هم به زندگی زرتشت می‌اندازد.

سلسله صفویان بین سال‌های ۱۵۰۱ تا ۱۷۳۶ میلادی و شکوه‌ و جلال اصفهان از دیگر بخش‌های تاریخی است که از سوی مجله ژئوهیستوری روایت می‌شود. این مجله می‌نویسد: شاه عباس اول در قرن هفدهم میلادی روستای کوچک اصفهان را به‌جواهری تبدیل کرد.

logo-samandehi